Lavendel, experten ger tips

Gör det själv / Hudvård, aromaterapi, hudolja, ingridk, joanna paraiso, lavendel, sjökapten / Permalink / 0
 Lödders egen expert inom Aromaterapi heter Joanna Paraïso
 
 

Utbildad aromaterapeut på Aromaterapiskolan och Massageterapeut på Axelsons, därefter egen praktik samt skadeansvarig  för A-herrlaget i Stenungsunds IF  

Tillverkade och sålde under flera år sina egna hudvårdsprodukter, men nu mest för husbehov och till nära och kära. Ett intresse för medicinalväxter, kryddor och örter. 

Försöker ha ett övergripande leverne som inte påverkar miljön allt för negativ. Det gäller så väl mat, kläder, resor och konsumtion. som om inte detta vore nog har hon dessutom tre barn och utbildad sjökapten.

Vi kallar henne Fröken P.

 

Här kommer hennes första Lödderinlägg

Som utbildad aromaterapeut, även om det var oceaner av tid sedan jag var professionellt aktiv, hyser jag både tro, hopp och kärlek till de eteriska oljornas förmåga. Sönerna och dottern har under hela sin uppväxt fått specialblandningar i krämer och oljor, och nu när dom flyttat hemifrån återvänder de med små önskemål om produkter för olika problem. I like. 

Krasst sett har jag väl blandat , och gör fortfarande, specialare till både nära och kära. Men att underhålla kunskapen och ha koll på ALLA de oljor som finns är omöjligt när jag jobbar med annat. Det innebär inte att jag inte använder oljorna, tvärt om – husapoteket är för det mesta uppdaterat. Likaså har jag på mina praktiker till sjöss haft med mig min lilla påse med flaskor. De har kommit till användning för både för mig själv och andra i besättningen.

 

 LAVENDEL

 

Oljan som är självskriven är Lavendel (Lavendula angustifolia). Det är en av de få eteriska oljor som kan användas outspädd på huden. Därmed inte sagt att det bara är att ösa på! Respekt och sunt förnuft som alltid. Lavendel är balanserande och rogivande. Den kan verka lindrande på infektioner och feber, och stillar klådan vid insektsbett. När barnen blev sönderstuckna som små brukade jag ta en liten droppe på betten, och sedan en droppe på kudden för godare sömn. Likaså vid brännskador, om än på mig själv snarare än barnen. Några droppar i en matsked olivolja – och sen ner i badet – ger ett skönt och rofyllt avslut på en fullspäckad dag.  

 

Vill du ha en enkel men underbar hudolja så blandar du 25 droppar Lavendel i 100 ml kallpressad jungfruolivolja. 

 

Själv förespråkar jag bio-oljor och ekologiskt i den mån det går att få tag i. Huden förtjänar bra produkter! När det gäller eteriska oljor skall du vara noga med att det verkligen är en eterisk olja och inte en syntetisk doftolja. Det skall alltid stå det latinska namnet på växten samt varifrån den kommer. 

 

Shenet.se finns en mängd information om eteriska oljor, och min goda vän Ingrid på IngridK har fantastiskt fina oljor. Här finner du länken till Lavendel.

 

Skön dag önskar

Fröken P

Tidigare experttips på Lödder. Massage med Hans Erngard

Till top