Månadens Löddrare - November

Månadens Löddrare / Permalink / 0
 
Lödder möter Angelica Blomquist, en kvinna som inte var nöjd med sin tillvaro och jobb och gjorde något åt det, här berättar även Angelica mer om hur viktigt skrivandet är för att må bättre.
 
 
 
 
 
 

Hej Angelica, vad kul att du är månadens löddrare för november, utsedd av en av våra läsare. Berätta lite kort om dig själv, vem är du?

 Jag är en kvinna mitt i livet, bokstavligt talat. Har två vuxna döttrar och en lång karriär inom vård och omsorg bakom mig. I februari i år bestämde jag mig för att det var dags för en ny väg i livet och jag valde att lämna min karriär bakom mig. Ingen speciell händelse låg bakom detta, jag kände bara att det var dags. Eftersom jag alltid vill göra saker till fullo sade jag även upp min sjuksköterskelegitimation i samma veva och stängde därmed dörren så att jag inte skulle frestas att vända tillbaka om  vägen jag valt skulle kännas för gropig och svår. Groparna i vägen var egentligen inte avskräckande, jag har härdade knän efter att ha ramlat och rest mig många gånger, däremot litade jag inte på min motivation.  Min självvalda time out har jag använt till personlig utveckling, många timmars skogspromenader och samtal om livet med den väninna som även är min bloggpartner. Många av de ämnen som avhandlats på skogspromender har sedan i textform hamnat på bloggen, främst formulerade av min väninna som är född skribent.

 Du och en väninna har startat bloggen mittiliv1 där ni båda skriver väldigt öppet och blottat om hur ni mår och dom frågor så man ställer sig själv när man blir arbetslös. Har det varit nyttigt att få skriva av sig?

 

Jag tror att det är nyttigt för alla människor att skriva av sig. Att skriva ner på papper det jag tänker ock känner gör att jag kan titta på mina tankar och känslor och bedöma dem på ett mer realistiskt sätt. Det är först då jag kan bedöma hur dessa tankar och känslor faktiskt känns i kroppen, vad de gör med mig helt enkelt. Om de är värda att ta vara på eller om de bör bytas ut. Tyvärr är jag extremt självkritisk mot mina texter vilket gör att de ofta hamnar i papperskorgen om jag inte publicerar dem direkt, de överlever helt enkelt inte min granskning. Det har även hänt att jag tagit bort redan utlagd text. Som våra läsare säkert har sett är mina texter snabbt och spontant skrivna medan min bloggpartners texter är väl genomtänkta, de har ofta fått ligga och mogna innan de lagts ut. Vi arbetar på olika sätt helt enkelt. Så svaret på din fråga är; ja, det har varit nyttigt att skriva av sig.

 

 Vad gör du för att må bra?

 

 Rent konkret går jag sedan september en längre kurs i avspänning och stresshantering. Kursen är upplagd så att jag måste arbeta mycket med att lära känna min egen stress och spänningarna i min kropp. Jag får lära mig stresshantering och avspänning från grunden, vilket ju gör att jag i princip dagligen arbetar med min personliga utveckling och mitt välmående. Om jag bryter ned detta till en vanlig dag i mitt liv innebär det att jag dagligen försöker se till att komma ut i skogen, göra avspänningsövningar, notera automatiska tankar och tankefällor, samla guldkorn och ta små hållbara steg i rätt riktning.

 

Du testade för ett tag sedan att lägga ut ett inlägg på bloggen där du sökte jobb, hur gick det?

 

Jag tänkte friskt vågat, lade ut en presentation av mig på bloggen, Linked In och Facebook men har hittills inte fått någon respons. Formuleringen i presentationen stämde förmodligen inte överens med min livsväg. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är dags för en omformulering och ett nytt försök.

 

 Vad är det viktigaste i livet för dig just nu?

 

Det viktigaste för min egen del är att finna balansen mellan inre o yttre krav och återhämtning samt att hitta en meningsfull sysselsättning, vilket för mig innebär en sysselsättning där fokus ligger på hållbarhet för jord och människor och inte på ekonomisk vinst. Lika viktigt är det för mig att mina familjemedlemmar och vänner mår bra och hittar sina egna livsvägar.

Tack Angelica och lycka till framöver!

Vill du läsa mer om vad Angelica har skrivet så hittar du det här på Mittiliv1.bloggplatsen.se

Vill du ha kontakt med Angelica så kan du maila Lödder på [email protected] så skall vi skicka det vidare

 

Vill du eller vet du någon som skulle passa som månadens Löddrare, känd eller okänd spelar ingen roll, hör av dig till oss på [email protected]

Till top